Ansökan kräver följande dokument: Resultaträkning, Balansräkning
Vilka kan söka bidraget
- Förening som uppfyller de allmänna bestämmelserna.
- Förening som äger lokal och/eller anläggning där man bedriver föreningsverksamhet.
- Förening som enligt nyttjanderättsavtal ansvarar för drift och skötsel av kommunal lokal och/eller anläggning och där man bedriver föreningsverksamhet.
Vilka driftkostnader kan förening söka för
• Hyra
• Värme
• El
• Vatten/avlopp
• Sotning
• Sophämtning
• Fastighetsförsäkring
• Försäkring på maskiner
• Bredband (drift, ej installation)
• Larm (drift, ej installation)
• Tillsyn (exempelvis miljötillsyn, brandskyddstillsyn, livsmedelstill-syn)
• Räntor på fastighetslån
• Arrende
• Drivmedel (för anläggningsmaskiner)
• Reparation (av anläggningsmaskiner)
• Kostnader för material, skötsel och mindre underhåll (max 25 000 kronor).
Verksamhet för barn och ungdomar prioriteras, hänsyn tas till redovisat
aktivitetsbidrag. Eventuella hyresintäkter ska redovisas i samband med
ansökan. När det gäller intäkter räknas 50 % av i samband med uträkningen av bidraget.
Förening ska redovisa driftskostnader för närmast föregående år.
Hur prioriterar vi?
1. Förening som har aktivitetsytor (definierat som plats där verksamhet bedrivs), klubbrum/kanslilokal, omklädningsrum, toalett och som bedriver barn- och ungdomsverksamhet kan få max 70 % av redovisade kostnader i bidrag.
2. Förening som har ovannämnda ytor men som inte bedriver barn- och ungdomsverksamhet kan få max 50% av redovisade driftkostnader i bidrag.
3. Förening som har klubbrum/kanslilokal och som bedriver barn- och ungdomsverksamhet på annan plats (exempelvis i en idrottshall) kan få max 40% av redovisade driftkostnader i bidrag.
4. Förening som har klubbrum/kanslilokal men inte bedriver barn- och ungdomsverksamhet kan få max 20 % av redovisade driftkostnader i bidrag.