Skriv ut

Bidrag till allmän samlingslokal (2025)

För förening med lokal och anläggning


Ansökan kräver följande dokument: Resultaträkning, Balansräkning

Vilka kan söka bidraget?
- Förening som äger en allmän samlingslokal som är godkänd av Laholms kommun.
- Förening som ansvarar för drift och skötsel av en allmän samlingslokal som ägs av Laholms kommun.


Vad krävs för att få bidrag?
- Det ska finnas ett varaktigt behov av lokalen på orten.
- Lokalen ska hållas tillgänglig för allmänheten och föreningslivet.
- Föreningen ska ha hyresintäkter på minst 30 000 kronor per år för enstaka uthyrningar.
I särskilda fall kan bidrag utgå om hyresintäkterna tillfälligt inte uppgår till detta belopp.
- Förening som hyr ut lokal ska ha en antagen policy om att vägra hyra ut till verksamheter som är olagliga, innebär ordningsstörningar eller leder till diskriminering.
- Lokalen ska vara godkänd som samlingslokal av kultur- och folkhälsonämnden.

Vilka driftkostnader kan förening söka för?
• Hyra
• Arrende
• Värme
• El
• Vatten/avlopp
• Sotning
• Sophämtning
• Fastighetsförsäkring
• Försäkring på maskiner
• Bredband (drift, ej installation)
• Larm (drift, ej installation)
• Tillsyn (exempelvis miljötillsyn, brandskyddstillsyn, livsmedelstill-syn)
• Räntor på fastighetslån
• Drivmedel (för anläggningsmaskiner)
• Reparation (av anläggningsmaskiner)
• Kostnader för material, skötsel och mindre underhåll (max 25 000 kronor)

Förening ska redovisa driftskostnader för närmast föregående år.





Ansökan


Dagens datum ligger utanför ansökningsperioden (Ansök senast: 15 mars. Ansökan öppnar 3 februari!).